Workshops

Voor iedereen een vriendje

Dat een handpop door veel kinderen als laagdrempelig en veilig wordt ervaren is bekend. Dat een handpop kinderen kan uitdagen tot spreken, spel, nieuwe gebieden verkennen, grenzen verleggen en het aanleren van leerinhouden c.q. vaardigheden is ook duidelijk en dat maakt dat de handpop een enorme meerwaarde kan hebben voor iedereen die met kinderen werkt.

Maar hoe doe je dat nou? Hoe creëer je een pop die geloofwaardig is? Hoe introduceer je die bij kinderen? Wat ga je daar dan vervolgens mee doen? En misschien nog wel belangrijker: Hoe zorg je dat de pop aantrekkelijk blijft voor de kinderen en niet na een poosje in de kast verdwijnt? Om je daarmee te helpen heb ik een aantal workshops ontwikkeld die je zullen helpen het werken met de pop concreet handen en voeten te geven.

Leren door te doen

Werken met een handpop is een vaardigheid die vooral te leren is door DOEN. Maar wanneer je de pop wilt gebruiken als een pedagogisch hulpmiddel dan komt er iets meer bij kijken dan alleen de vaardigheid ‘spel’. Zoals je hier al hebt kunnen lezen is een handpop als pedagogisch hulpmiddel een combinatie van spel, inhoud en inzicht. En die laatste twee zijn misschien wel de belangrijksten omdat die maken dat kinderen de pop interessant blijven vinden en de pop als een heel veilig vriendje gaan ervaren.

In de praktijk gaat er nogal eens iets mis bij het werken met een handpop omdat er van tevoren niet genoeg is nagedacht over de invulling van de pop. Over hoe een kind een pop nou eigenlijk ziet bijvoorbeeld, niet zelden wordt de magie van de pop onbewust doorbroken en blijkt hij ineens niet meer te werken. Kinderen haken af, vinden de pop niet meer interessant en de pop verdwijnt op of in een kast. Héél jammer want de handpop heeft alles in zich om uit te groeien tot een prachtig en heel veelzijdig hulpmiddel. Een hulpmiddel ook waar jij en de kinderen jarenlang plezier aan kunnen gaan beleven. Hoe je dat doet kan ik je leren.

Praktisch en praktijkgericht

Al mijn workshops zijn praktisch van aard, wat betekent dat je direct zélf met de pop aan de slag gaat. Dat lijkt eng maar iedere deelnemer die mee doet, komt om te leren, ervaart dezelfde drempels die getrotseerd moeten worden en dat maakt de situatie veilig. Je hoeft geen presentatie te geven en mag spelen op de manier die op dat moment het best voor jou voelt. Juist door te spelen en de mogelijkheden, handelingen en bewegingen van de pop aan den lijve te ondervinden wordt de vertaalslag naar je eigen dagelijkse praktijk makkelijker en concreter. Om deel te nemen aan een workshop is het niet nodig dat je zelf een pop hebt, ik zorg voor voldoende handpoppen waar je mee kunt oefenen. Ervaring is ook niet nodig (m.u.v. een vervolgworkshop). Interesse hebben in, nieuwsgierig zijn naar, enthousiast zijn over en ervaring willen opdoen met handpoppen is genoeg.

Hieronder zie je alle workshop die ik verzorg.

basisworkshop
De pedagogische handpop
Meer info
vervolgworkshop
Leren via Spel
Meer info
Basis-, vervolg- of oriëntatieworkshop
Workshop op maat
Alleen op locatie mogelijk
Meer info
X