Wie, Wat & Hoe; een online programma rondom een onderwerp • Wonderbaarlijke Spiegels

Wie, Wat & Hoe; een online programma rondom een onderwerp

Een Wie, Wat, Hoe’tje is een inhoudelijk en praktijkgericht programma rondom een specifiek onderwerp (een thema, een ontwikkelingsgebied, een toepassing, etc.) waarin je jouw handpop een plek gaat geven. De handpop speelt in een wie-wat-hoe’tje niet alleen de rol van vriendje maar ook de rol van aangever en initiator.

Door het toevoegen van een handpop aan een activiteit zijn kinderen meer ontspannen en meer betrokken. De pop is een vriendje, keurt niet af, verbetert niet en doet niet moeilijk over een foutje. De pop maakt het pedagogisch klimaat voor kinderen veiliger en laagdrempeliger waardoor je meer van een kind ziet en dus meer informatie kunt verzamelen. Waarom zou je al die voordelen niet optimaal benutten? Waarom zou je je beperken tot een enkele of eenmalige activiteit met een pop wanneer er zoveel méér mogelijk is?



De handpop als helpend instrument voor jou

Wanneer je de handpop kunt zien als een instrument dat vóór je werkt i.p.v. een activiteit die je ook nog ergens in het, toch al overvolle, programma moet zien te proppen ontstaat er een heel ander perspectief. Dan is de handpop geen last meer maar een verlengstuk van jezelf, een heel handig hulpje dat je helpt om te doen wat jij wilt dat er gedaan wordt. Ja, daar is wel wat techniek voor nodig maar die techniek staat niet in verhouding tot de opbrengst. Wanneer je weet hoe je een handpop voor je kunt laten werken wordt hij ook voor jou wat hij voor kinderen al lang is: een vriend die je helpt.

Een wie-wat-hoe’tje is een online programma rondom een onderwerp waarin de pop jouw instrument gaat worden. Bij elk programma zijn deze drie vragen het uitgangspunt:

In het programma geven we invulling aan deze vragen, gaan we aan de slag met de spelvaardigheden die nodig zijn en maken we de vertaalslag naar de praktijk.



Een praktisch, doordacht en volledig uitgewerkt programma

Een wie-wat-hoe’tje is bedoeld voor een ieder die in de praktijk best wat meer met zijn of haar pop wil doen maar ook graag snel resultaat wil zien. Een ieder die gericht met de pop aan de slag wil en daar wel wat handreikingen bij kan gebruiken. Een ieder die droomt over een pop waar kinderen alles tegen vertellen maar niet weet waar te beginnen.

Het wie-wat-hoe’tje is praktisch opgezet en heeft een lage instap-drempel. Het hele programma draait om ‘wat heb jij, als deelnemer, nodig om alle voordelen van de handpop te benutten? Op welke manier werkt het goed voor jou?’ Jij bent degene die het uit gaat voeren dus de nadruk ligt op jou. Bij aanvang van het programma kun je aangeven wat je al kunt in het werken met de pop en waar je graag wat extra mee zou willen oefenen zodat Helen je gericht aanwijzingen kan geven.

Helen werkt al jaren vanuit het ‘Keep It Smart and Simple’-principe en heeft de pop terug gebracht tot zijn essentie, tot wat hij is en wat hem interessant maakt voor kinderen. Ook op het wie-wat-hoe’tje is het KISS-principe toegepast, alles wat het werken met een pop nodeloos ingewikkeld maakt of wat belemmerend werkt is weggehaald. Hierdoor kom je snel tot de kern van een activiteit en kan de tijd optimaal gebruikt worden om te doen wat er gedaan moet worden. Dit geldt voor je eigen leerproces maar ook voor de leeractiviteiten die jouw pop samen met de kinderen zal gaan doen.

In een wie-wat-hoe’tje gaan het eigen leren en het toepassen in de praktijk hand-in-hand. De kracht van het wie-wat-hoe’tje zit hem in de eigen werkzaamheid en de snelheid waarmee je je eigen nieuwe vaardigheden met succes gaat testen in de praktijk. Je begint met een korte stoomcursus waarmee je jouw pop tot leven wekt. Daarna krijg je een webinar aangeboden waarin je Helen aan het werk ziet en vragen kunt stellen.Daarna volgen korte opdrachten waarmee je jouw pop gaat introduceren bij kinderen.

Daarna komt er een tweede webinar waarin Helen je een kader gaat bieden vanwaaruit je aan de slag gaat met het onderwerp van het wie-wat-hoe’tje. Het is een compleet uitgewerkt kader waar je niets meer aan hoeft te doen. Mocht je het aan willen passen en meer eigen willen maken dan kan dat natuurlijk altijd. Na de tweede webinar ga je starten met de uitvoering en daarvoor ontvang je elke dag tot het einde van het programma een nieuwe, uitgewerkte activiteit in je mailbox die je met je pop uit kunt voeren. Je hoeft dus zelf geen activiteiten te verzinnen maar ook daar ben je helemaal vrij in.

Vanaf de start van het wie-wat-hoe’tje krijg je toegang tot een besloten deelnemersgroep op Facebook waarin je vragen kunt stellen en ervaringen uit kunt wisselen. Wanneer je je vragen niet openbaar wilt stellen kan dat ook via een privé bericht. Gedurende het hele programma kun je een beroep doen op Helen.



Een wie-wat-hoe’tje samengevat:

  1. Een wie-wat-hoe’tje heeft een begin- en een einddatum. Het speelt zich af in een vooraf gedefinieerde periode.
  2. Het is een online programma waar deelnemers zich individueel voor kunnen opgeven.
  3. Bij elk wie-wat-hoe’tje wordt benoemd wat de doelgroep is. Het programma is speciaal voor deze doelgroep geschreven en sluit mogelijk niet aan bij andere doelgroepen.
  4. Bij elk wie-wat-hoe’tje worden de doelen van het programma benoemt. De activiteiten van het programma zijn gericht op het behalen van die doelen.
  5. Een wie-wat-hoe’tje is een zgn. ‘blended’ leerprogramma, er worden verschillende vormen van leren gebruikt:
    1. 5 online lessen m.b.t. spelvaardigheid die zelfstandig gevolgd worden,
    2. 1 live webinar rondom spelvaardigheid waarbij interactie mogelijk is,
    3. 1 live webinar rondom het inhoudelijk werken waarbij interactie mogelijk is,
    4. een online support groep voor vragen en uitwisselingen met andere deelnemers,
    5. oefenopdrachten die in de praktijk uitgevoerd worden.
  6. Bij een wie-wat-hoe’tje wordt het onderwerp ‘instap-klaar’ aangeboden. Elke deelnemer kan er, zelfs bij geringe spelvaardigheid, direct mee aan de slag.
  7. Bij een wie-wat-hoe’tje is de praktijk het uitgangspunt, alle aangeboden uitwerkingen zijn praktisch, toepasbaar en vragen weinig voorbereiding.
  8. Bij een wie-wat-hoe’tje ontvangt de deelnemer elke dag een uitgewerkte lessuggestie die via de handpop aangeboden kan worden.
  9. Een wie-wat-hoe’tje helpt de deelnemer om succes ervaringen met de handpop op te doen in de praktijk zodat de pop ook na dit programma gebruikt zal gaan worden.
  10. Bij een wie-wat-hoe’tje is de (online) begeleiding door Helen Meurs inclusief.

Het volgende wie-wat-hoe’tje

06nov00:0006dec23:59Online programma, Sinterklaas: wie, wat en hoe?De handpop als ondersteuner voor jou en de kinderen tijdens de Sinterklaasperiode(november 6) 00:00 - (december 6) 23:59 Bij jou thuisActiviteit:Online Cursus Prijs: € 99,-

Stuur me deze informatie als download toe

Wij beschermen je privacy en delen je persoonsgegevens uitsluitend met derden die deze service mogelijk maken. Lees onze privacyverklaring.

X