Wat een heerlijk plaatje hè? Kun je je het moment nog herinneren dat je zelf als kind een aanloopje nam, een sprongetje maakte, je uitstrekte en daarna het water van het zwembad raakte? Dat moment ook waarop je door het wateroppervlak naar beneden zakte en even geen grond meer onder je voeten voelde? Raakte je in paniek of liet je je dragen door het water, voelde je hoe je eerst naar beneden werd gezogen om daarna weer naar boven te worden geduwd? Gewoon, omdat water in een zwembad dat nou eenmaal doet.

Ik kan me het moment nog goed herinneren dat ik voor het eerst van de hoge duikplank af moest springen. Het angstzweet, het niet naar beneden durven kijken, dan toch maar met ogen dicht springen, de plons in het water, het geluid onder water, de paniek dat ik maar bleef zakken en dan ineens die stuwende kracht waarmee ik met een vaart omhoog schoot en naar lucht happend weer boven water kwam. Ik kan me nog bijna elk moment van deze ervaring herinneren maar vooral de trots die ik voelde toen ik me realiseerde dat ik het gedaan had, dat ik had durven springen.

Veiligheid en vertrouwen

Ik moest aan die ervaring denken toen ik dit plaatje zag. Dit meisje is al vaker in het zwembad gesprongen vermoed ik, ze ziet er niet bang uit en weet wat haar te wachten staat. Ze weet dit op basis van eerdere ervaringen. De eerste keren ging er misschien iemand met haar mee om haar te laten ontdekken dat ze drijven kan, dat het niet nodig is om in paniek te raken. Iemand die haar geruststelde en hielp als het toch per ongeluk een beetje te spannend werd. Door die veilige omgeving bouwde ze vertrouwen op, vertrouwen in zichzelf en haar eigen kunnen maar ook vertrouwen in die omgeving die te hulp schiet als dat nodig is. De omgeving als positieve steunpilaar bij de ontwikkeling en groei van kinderen dus, het pedagogisch klimaat.

In mijn reeks rond het wie-wat-hoe van de handpop als hulpmiddel kan het pedagogisch klimaat niet ontbreken. De handpop wordt vaak gekozen om zijn positieve bijdrage aan het pedagogisch klimaat, voor het merendeel is dat reden nr. 1. De aanwezigheid van een pop biedt kinderen een gevoel van veiligheid en vertrouwen; de pop is een vriendje en bij vriendjes hoef je je geen zorgen te maken, die staan aan jouw kant als er er op aan komt en accepteren je om wie je bent. Bij vriendjes hoef je geen grootse prestaties te leveren en is het allemaal niet zo ingewikkeld. Bij vriendjes kun je met een duim in je mond en onderuit gezakt ontspannen, vriendjes zijn gewoon hartstikke fijn.

Gebruik maken van de kracht van de pop

Wanneer je gebruik kunt maken van het gegeven dat de pop een vriendje is en daar bewust mee aan de slag gaat zul je merken dat het pedagogisch klimaat positief begint te veranderen. En daar hoef je heel weinig voor te doen, je hoeft er alleen maar een pop voor tot leven te roepen en die inhoud te geven die aansluit bij zowel jouw eigen doelen als bij de belevingswereld van kinderen. Voordat ik verder ga met ‘welke doelen kun je via een pop nou eigenlijk allemaal bereiken?’ heb ik eerst een paar vragen voor je over jouw pedagogisch klimaat. Ik stel die vragen omdat ik bezig ben mijn aanbod te vernieuwen en helemaal aan te laten sluiten bij de obstakels waar je jezelf mee geconfronteerd ziet in de praktijk.

Hieronder staan mijn vragen. In het laatste vak kun je ook alles kwijt wat niet in de andere invulvelden paste. Wanneer je het nou heel erg leuk vindt om in gesprek te gaan over onderwerpen waarbij het draait om het vergroten van het (leer)plezier van kinderen, het positief beïnvloeden van je eigen professionele houding en – praktijk en mee wilt denken over invalshoeken waar de praktijk behoefte aan heeft, mail me dan gerust. Ik stel graag een dreamteam samen van mensen uit de praktijk die met me mee kunnen denken en me kunnen adviseren. Contact opnemen is sinds vandaag supermakkelijk via de knop rechtsonder op mijn website.


Wat heb je nodig?

Om mijn aanbod verder te ontwikkelen en beter aan te kunnen sluiten bij jouw wensen heb ik een paar vragen voor je. Deze vragen gaan over het pedagogisch klimaat in je groep, in je praktijk of in de thuissituatie.
  • Hou je vooral niet in, dit formulier wordt anoniem verstuurd.
  • Stel dat je kon toveren....
  • Komt die in de buurt van je ideale situatie of wijkt hij ver af?
  • Stel alles is mogelijk....
  • Het gaat hierbij om jezelf als professional. Meerdere antwoorden zijn mogelijk.
  • Brand maar los en nogmaals, hou je niet in, ik kan veel van jouw antwoorden leren.