Vervolgworkshop

Leren via Spel

In deze 3,5 uur durende vervolgworkshop gaan we dieper in op het inhoud geven aan de handpop als pedagogisch hulpmiddel.

Een handpop blijft voor kinderen interessant wanneer die elke keer weer met nieuwe plannetjes, nieuwe inhoud, nieuwe onderwerpen, nieuwe avonturen, nieuwe ontdekkingsreizen, nieuwe vragen, nieuwe obstakels en nieuwe ervaringen kan komen die én passen bij de belevingswereld van het kind én passen bij het karakter wat je de pop gegeven hebt. Wat je de pop laat doen heeft bijna altijd een doel, je wilt ergens naartoe werken en de handpop is daarbij je hulpmiddel.

In de basisworkshop heb je kennis gemaakt met JaNee voor wie geen onderwerp te gek is en die overal wel wat over weet te zeggen. Ze is daarbij geen betweter maar vooral een laagdrempelige babbelaar en die manier van communiceren staat centraal in deze vervolgworkshop. In feite wordt de kracht en de magie van de handpop gebruikt en omgevormd tot haalbare doelen die worden ingeleid met ‘gebabbel’; een ‘plaatje’ wat geschetst wordt, een situatie die beschreven wordt, een gevoel wat benoemd wordt of een attribuut/materiaal dat gepresenteerd wordt, zolang het maar zaken zijn die kinderen kunnen herkennen is het goed. Het doel van het gebabbel is om kinderen op een laagdrempelige manier in te leiden, mee te nemen of uit te dagen. Ze moeten zich veilig voelen om zichzelf te durven laten zien en onderdeel te willen worden van de interactie/activiteit. Die veiligheid is van wezenlijk belang om in een later stadium ook over meer ‘gevoelige’ onderwerpen te kunnen ‘babbelen’. Babbelen is leuk, luchtig en uitnodigend, het geeft kinderen niet het gevoel dat er een prestatie of goed antwoord verwacht wordt, maar creëert vooral een sfeer waarin actieve deelname voor het kind heel laagdrempelig wordt gemaakt en waarbij de ingangen die het kind zelf aangeeft worden benut. Voor mij (en inmiddels ook vele anderen) is de ‘babbelmethode’ een manier gebleken waarmee veel nieuwe informatie verzameld kan worden over kinderen.

Babbelen is te leren omdat het een structuur en opbouw heeft die op elk denkbaar onderwerp toe te passen is en daar gaan we in deze workshop mee aan de slag.

  • niet naar school willen;
  • verdrietig zijn;
  • niet mee mogen doen;
  • gepest worden;
  • niet willen eten;
  • bang zijn;
  • aangeven wat je wilt;
  • de woorden niet begrijpen;
  • nieuwsgierig zijn;
  • winnen en verliezen;
  • afscheid nemen;
  • gefrustreerd zijn;
  • eenzaam zijn;
  • je schuldig voelen;
  • gefaald hebben;
  • een geheim hebben;
  • jezelf kunnen helpen;
  • voor jezelf opkomen;
  • op onderzoek uit gaan;
  • hulp nodig hebben;
  • je schamen voor…;
  • anders zijn dan…;
  • niet mee kunnen komen;
  • niet kunnen…

Wat komt er in deze workshop aan bod?

Basishouding

Bij het werken met de pop ontstaan er door de toevoeging van de handpop 2 relaties die er zonder de pop niet zijn: de relatie tussen het kind en de pop en de relatie tussen jou en de pop. Op welke manier kun je deze relaties invullen om de pop optimaal te kunnen gebruiken?

Wat vraag je?

Wanneer we kinderen uit willen dagen meer van zichzelf te laten zien is het goed om stil te staan bij de manier waarop we onze vragen formuleren, want niet zelden is het de vraagstelling die maakt dat een gesprek niet op gang komt of stagneert. Hoe stelt een pop zijn/haar vragen?

Handige zinnen

Wat zijn nou zinnen waarmee jouw pop een gesprek kan beginnen of op gang kan houden? Ze zijn er echt, die handige zinnen!

Veiligheid opbouwen

Wanneer je een kind via de pop wilt gaan bevragen over moeilijke of pijnlijke onderwerpen is het nodig dat het kind zich veilig voelt bij de pop. Er zit een opbouw in de onderwerpen.

Hoe babbel ik over?

Hierboven staat een lijst met onderwerpen waar jouw pop over zou kunnen gaan babbelen, hoe doet hij/zij dat? Wat zijn de introductiezinnen, welke vragen stelt hij/zij, op welke manier maakt de pop het onderwerp bespreekbaar en herkenbaar?

Hulpmiddelen om structuur in je verhaal aan te brengen

Net als in de basisworkshop gaan we aan de slag met een koffertje met materialen en attributen. Daarnaast gaan we aan de slag met mindmaps omdat er in ‘gebabbel’ wel een structuur te ontdekken valt die op heel veel onderwerpen toegepast kan worden.

Waar kan ik deze workshop volgen?
  • In Elst (GLD)

    De workshop kost €75,- per deelnemer, wordt gegeven op onze eigen locatie in Elst (Gld) en duurt  3,5 uur met inbegrip van een pauze.  Wanneer je je inschrijft voor de workshop ontvang je een bevestigingsmail, je weet zo zeker dat er een plek voor je gereserveerd is. Ongeveer 3 weken voor aanvang van de workshop ontvang je het programma en de routebeschrijving voor de workshop per e-mail.

    Wanneer je zelf een pop hebt kun je die meenemen en daarmee oefenen. Wanneer je nog geen pop hebt kun je oefenen met één van de vele poppen die aanwezig zijn. Na afloop van de workshop is het mogelijk om poppen te kopen met een korting van 10% op de adviesprijs.

  • Op locatie

    Een activiteit op locatie kan helemaal worden afgestemd op de organisatie, de leervragen en behoeften van deelnemers, specifieke doelgroepen of problematiek en de beschikbare tijd. Ik ga aan de slag met alle wensen en doe je geheel vrijblijvend een voorstel.

    Wanneer er al poppen aanwezig zijn kun je die meenemen en daarmee oefenen. Wanneer er nog geen poppen aanwezig zijn oefenen de deelnemers met de poppen die ik mee neem. Na afloop van de workshop is het mogelijk om poppen te kopen met een korting van 10% op de adviesprijs.

    Wil je een workshop boeken of heb je nog vragen over deze workshop? Vul dan dit formulier in, ik neem daarna contact met je op om de mogelijkheden door te spreken.

X