fbpx

Uit (groot)moeders tijd

Werken met foto’s in combinatie met de pop
18 juli 2018
Een jaar lang rondtoeren
17 september 2018
Show all

Uit (groot)moeders tijd

Spelen met begrippen van 'toen'

De ontwikkelingen zijn de laatste decenia zo enorm snel gegaan dat er steeds meer dingen komen die voor onze ouders heel gewoon waren en voor ons al niet meer, denk maar aan de zwart-wit televisie, het computerscherm met de enorme toeter aan de achterkant, de telefoon met een hoorn en een draadje of de bandrecorder.

Het verschil tussen onze generatie en die van onze kinderen is misschien nog wel sneller gegaan. Groot kans dat jouw kind een cd-tje niet herkent als zijnde een drager van muziek of data, bij het zien van een mp3 speler geen idee heeft wat het daarmee moet doen, jouw oude Nokia niet ziet als een mobiel en Pac-man niet als computergame ervaart.

Ik heb hieronder een aantal afbeeldingen neergezet van voorwerpen die jij waarschijnlijk nog wel herkent maar hoe zit het met de kinderen van nu?

Het leek mij leuk om daar een gespreksonderwerp van te maken en daarom liet ik Mees en Mo tijdens deze wereldreis stoppen in een wasserette. Bij mij in de buurt is er nog eentje en ik weet dat er ook nog wel meer zijn maar de meesten van ons doen nu de was gewoon thuis in de wasmachine, veel kinderen zullen de wasserette dan ook niet direct herkennen maar vroeger was het dus heel normaal om daar je was te doen, nam je je vuile was mee in een grote zak en was je daar een paar uur mee kwijt. Zat je een paar uur te wachten tot de was weer schoon en droog was en las je ondertussen een boek of tijdschrift of knoopte je een gesprek aan met anderen die hun was ook in de machine hadden zitten. Je was toen nog niet aan het chatten, facetimen of instagrammen op je mobiel want die mobiel bestond nog niet.

Bij veel voorwerpen denk ik ‘ohw ja, dat was vroeger zo’ en kan ik me nog maar moeilijk voorstellen dat het er ooit niet is geweest. Internet kende ik bijvoorbeeld niet als kind, als ik iets wilde weten dan ging ik er naar op zoek in de bibliotheek, dan vroeg ik aan de mevrouw of meneer bij de balie waar ik boeken kon vinden over het onderwerp dat ik zocht en ploos ik allerlei boeken uit om antwoorden te vinden. Google is wat dat betreft wel een vooruitgang. Als ik nu de pc aanzet word ik direct verbonden met internet, nog niet zo lang geleden moest ik inbellen en even door de zure appel van inbeltonen heen bijten om op het internet te kunnen. En terwijl ik op internet zat kon ik niet gebeld worden want dan was de telefoonlijn bezet, ik zat dan nl. op internet. Kun je het je nog herinneren?

Hoe leuk is het om met kinderen te praten over deze voorwerpen en de snelheid van nu te vergelijken met de snelheid van nog niet eens zo heel lang geleden? Welke voorwerpen herkennen ze omdat ze daarover wel eens hebben gehoord van ouders of grootouders en hoe zou het zijn om nu bijvoorbeeld je was weer in een wasserette te doen? Zou je dat leuk vinden en wat zou je nu doen terwijl je op je was aan het wachten bent?

Vroeger zocht je de dichtsbijzijnde praatpaal op wanneer je pech onderweg kreeg, hoe doe je dat nu bij pech? Vroeger kwam de melkboer langs met verse producten, waarom zou die verdwenen zijn en waar halen we die verse producten nu dan?

Mijn lijstje met voorwerpen is natuurlijk niet compleet, welke zou je er zelf aan toe willen voegen? Ik ben benieuwd!

Helen Meurs
Helen Meurs
Ik werk ruim 25 jaar met handpoppen als hulpmiddel en zie nog steeds nieuwe mogelijkheden en invalshoeken ontstaan. Voor mij is het vooral logisch om een handpop te betrekken in mijn pedagogisch denken en handelen omdat ik via de handpop zo makkelijk de aandacht van kinderen krijg en vast kan houden. Ik werk het liefst met JaNee, zij en ik zijn in de loop van de jaren een (h)echt team geworden waarmee ik al mijn ideëen rondom het werken met de pop letterlijk handen en voeten kan geven en kan demonstreren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X