GEFASCINEERD DOOR DE HANDPOP
Ik ben Helen Meurs en werk al ruim 25 jaar met de handpop als pedagogisch (hulp)middel. Zo lang als ik me herinneren kan raakt de magie van de handpop me en dat was ooit de reden waarom ik de pedagogische- en educatieve waarde van dit prachtige medium ben gaan onderzoeken.
Ik wilde weten wat precies maakt dat hij werkt bij kinderen of juist niet. Naar de kern van de interactie en wat dit vraagt van de invulling en het karakter van de handpop en dat wat de bespeler er in moet stoppen om de pop succesvol in te zetten.
Persoonlijk spreek ik liever over de handpop als een ‘pedagogisch hulpmiddel’ omdat daarmee een duidelijker onderscheid gemaakt kan worden tussen het ding (de handpop) en de reden waarom ik de handpop betrek in mijn handelen (het pedagogische doel).

MIJN ACHTERGROND
Mijn fascinatie voor handpoppen is ooit gestart op de PABO waar ik afstudeerde op de handpop als sociaal-emotioneel hulpmiddel. Nn het onderwijs, kon ik al mijn theorieën over de kracht van de handpop uitproberen, bijstellen en verder ontwikkelen. Dat heeft in 2004 geleid tot de oprichting van Wonderbaarlijke Spiegels, Handpop.nl en de webshop Handpoppen.nl. Vanaf dat moment zijn mijn werkzaamheden met de handpop in een stroomversnelling gekomen.
MIJN UITDAGING
Het is prachtig om te zien hoe kinderen zich kunnen openen voor een handpop, er door ontspannen en zich laten zien. Voor een kind is de pop een gelijke en het is een uitdaging om die gelijkheid ten alle tijden te laten bestaan. Het een rol te laten spelen in elke inhoud, elk onderwerp en elk thema wat ik via de pop aan wil gaan. Wanneer dit lukt ontstaat er een werkelijk contact met het kind en zijn belevingswereld en krijg ik informatie die ik zonder pop niet krijg.
MIJN DOEL
Mijn ultieme doel is om elk kind blij te zien en tot ontwikkeling te laten komen. Alles wat ik met een handpop doe is gericht op het uitdagen van interactie, ontwikkeling en dus groei. Ik wil via de pop gericht werken aan het vergroten van de weerbaarheid, het zelfvertrouwen, de zelfredzaamheid en de sociale vaardigheden van kinderen. Werken met de pop is geen doel op zich, de pop is een laagdrempelig hulpmiddel om mijn doel te bereiken.

NIEUWSGIERIGHEID IS EEN KWALITEIT
‘Mijn’ JaNee is het allereerste exemplaar van alle JaNee’s die geproduceerd zijn voor Handpop.nl. JaNee was er niet van de één op de andere dag en dat maakte ook dat ik al voor haar komst een heel duidelijk beeld had van hoe en wie ze moest zijn.
JaNee is de pop met wie ik al mijn materialen maak, met wie ik workshops geef, die demonstreert in alle cursussen en die een prominente rol speelt in alles wat ik doe met handpoppen. JaNee voelt voor mij als een goedzittende jas en we blijken een goed team samen. Dat klinkt misschien raar maar ik zie het in de praktijk ook gebeuren; de ene pop past beter bij je dan een andere en als de klik er eenmaal is ontstaat er iets nieuws wat alleen maar omschreven kan worden als synergie.
JaNee is één van de beste dingen die me in mijn leven overkomen zijn (of waar ik voor gekozen heb, ‘t is maar hoe je het bekijkt). Ik ervaar het als een enorme verrijking om de wereld door haar ogen te mogen aanschouwen en deelgenoot te zijn van haar waarnemingen, haar intepretaties en haar gesprekken.
HAAR ACHTERGROND
JaNee ontstond uit mijn wens om een pop te maken voor een project waarin ik wilde gaan werken aan het vergroten van de weerbaarheid van kinderen. Het moest een meisjespop zijn, een krachtig meisje dat niet bang was haar stem te laten horen, volop in het leven stond en in staat was aan te geven wat ze wel en niet wilde. Eentje die Ja en Nee durfde te zeggen; het idee voor JaNee was daarmee ontstaan.
HAAR UITDAGING
JaNee’s grootste uitdaging is aan te sluiten bij ieder kind waar ze mee in gesprek gaat en kunnen kletsen over elk denkbaar onderwerp. Om dat te bereiken verdiept JaNee zich in verschillende leeftijden en verschillende belevingswerelden. Ze kijkt goed om zich heen, stelt veel vragen, wil veel weten, heeft een brede interesse, staat open voor veel, heeft nauwelijks oordelen en is vooral nieuwsgierig.
HAAR DOEL
Alles wat JaNee doet is gericht op het in contact komen met de ander. Ze wil de ander beter leren kennen, weten wat de ander beweegt, hoe de ander denkt, wat zijn/haar dromen zijn en waar hij of zij over struikelt. JaNee denkt en handelt als een echte vriendin, ze schrijft niet voor, weet het niet beter maar denkt met je mee en laat je gewoon zijn wie je bent. Zij vindt je altijd oké, wat je ook doet.
SAMEN KOMEN WE OP VEEL PLAATSEN
Door de vele mogelijkheden van de handpop zijn onze opdrachtgevers en onze werkzaamheden heel divers. We ontwikkelen zelf nieuwe materialen en zijn altijd bezig met nieuwe invalshoeken maar worden ook door de praktijk uitgedaagd ons te buigen over nieuwe problematieken, thema's, methodes en doelen. Hieronder een greep uit onze opdrachtgevers en ons portfolio.
- Opdrachtgever
- Wonderbaarlijke Spiegels
Als aanvulling op de handleiding “De handpop als pedagogisch hulpmiddel” besloot ik dat zelfde jaar ook nog een DVD op te gaan nemen waarmee ik de handpop […]- Opdrachtgever
- handpop.nl
- Website
- Bekijk website
Over dit project Het opzetten en onderhouden van de webshop is de meest omvangrijke klus waar ik me mee bezig gehouden heb. Vooral omdat er veel […]- In JaNee babbelt……babbelt JaNee sinds 1 april 2013 over haar wereld en alles wat haar bezighoudt. JaNee’s blog ontstond vanuit de behoefte om iets luchtigs te creëren om mijn eigen […]
HEB JE VRAGEN?
Stel ze gerust.