De pedagogische handpop • Wonderbaarlijke Spiegels

De pedagogische handpop

Het vriendje met een plan helpt (super)krachten te ontdekken en te ontwikkelen

De pedagogische handpop is een vriendje met een plan waarmee leren, groeien en ontwikkelen leuker en vooral veel makkelijker wordt. Leuker omdat het een vriendje is die gezelligheid en plezier met zich mee brengt. Makkelijker omdat hij snapt wat je nodig hebt, niet moeilijk doet en met je meeleeft tijdens al je pieken en dalen. Met een vriendje sta je er niet alleen voor en heb je altijd iemand in de buurt bij wie je even kunt ventileren.  Daarom houden kinderen van poppen, ze zijn net als zij zelf, veilig en heel laagdrempelig.

Een pop als vriendje biedt niet alleen voor kinderen veel voordelen, ook voor jou, als pedagogisch medewerker, leerkracht, hulpverlener of (groot)ouder maakt hij het begeleiden van een kind een stuk gemakkelijker. De pop is een vriendje en geeft lucht en lichtheid aan elke situatie. Kinderen praten makkelijk tegen een pop, laten zich door een pop sneller verleiden om iets nieuws uit te proberen of te oefenen met ander gedrag. Ze zijn nieuwsgierig naar wat hij te vertellen heeft en laten zich door de pop uitdagen tot het verkennen van bijvoorbeeld nieuwe leerstof, thema’s en onderwerpen.

De pop als vriendje staat naast het kind tijdens zijn ontwikkelingsweg, neemt het kind soms letterlijk bij de hand om een hobbel samen te nemen. Hij helpt het kind groeien, zichzelf te ontdekken en zijn plek in de wereld om hem heen in te nemen. Hij helpt het kind zich te uiten, te vertellen wat hem bezig houdt en leent zichzelf graag als oefeninstrument.  De pop als vriendje heeft alles in zich om een  kind te helpen zijn potentieel te ontdekken en tot ontwikkeling te laten komen. Om een kind te laten ervaren dat hij alles kan worden wat hij wezen wil als hij maar stappen durft te zetten.

Het is mogelijk om alles wat je een kind wilt leren of wilt laten ontdekken via een pop te vertalen en aan te bieden. Om de kracht en de meerwaarde van de pop voor het kind ten behoeve van jouw doelen met een kind te gebruiken dus. En dat is helemaal niet zo ingewikkeld. Het is vooral een kwestie van de pop omarmen als een fantastisch instrument dat jou gaat helpen en ook jou veel lucht en lichtheid gaat brengen. Een instrument waarmee je zonder daar veel moeite voor te hoeven doen meegenomen gaat worden in de belevingswereld van een kind. Een instrument waarmee je informatie gaat krijgen die je voorheen niet had en vanuit jouw positie ook niet zo makkelijk krijgt van het kind. Jij bent nl. niet zijn vriendje, de pop is dat wel.

Werken met een pop levert een win-win situatie op en die win-win situatie ligt binnen handbereik. Ik kan je helpen te starten met een pop op een manier die werkt voor zowel de kinderen als voor jou. Ik kan je leren hoe je een pop tot leven roept, welke bewegingen meerwaarde hebben, hoe je een pop inhoud geeft, hoe je hem aan kunt laten sluiten bij jouw dagelijkse praktijk, welke invalshoeken je kunt gebruiken, welke handige en slimme attributen je kunt gebruiken, hoe je voorkomt dat je in valkuilen stuitert en hoe je de draad weer op kunt pakken wanneer je toch per ongeluk in een valkuil gestuiterd lijkt te zijn.

Ik kan je helpen met alle te nemen stappen en doe dit vanuit ruim 25 jaar ervaring in het werken met een pop als instrument, mijn pedagogische achtergrond en mijn levenservaring. Ik werk graag met mensen die een eigen en positieve bijdrage willen leveren aan de groei en ontwikkeling van een kind. Die zichzelf willen uitdagen, vernieuwen en de grenzen van hun comfortzone op zoeken. Die hierin een voorbeeld zijn voor de kinderen waar ze zichzelf voor willen verbeteren. Ik ga graag met je aan de slag.

X