Thuissituatie • Wonderbaarlijke Spiegels

Thuissituatie

De handpop in de thuissituatie: een veilig vriendje voor jouw kind

 

De handpop als pedagogisch hulpmiddel doet ook in de thuissituatie steeds meer zijn intrede. Enerzijds omdat kinderen (ook oudere kinderen) het fijn vinden om een pop te hebben die ze kunnen laten doen wat zij willen, daar alles tegen kunnen vertellen en de pop kunnen gebruiken om grenzen te verleggen en nieuwe vaardigheden op te doen. En anderzijds omdat ouders een pop willen gebruiken in de communicatie met hun kind en merken dat het kind anders reageert op de vragen die de pop stelt, kinderen vertellen vaak méér aan de pop dan dat ze aan jou zullen vertellen.

De pop maakt de drempel tot vertellen en grenzen verleggen lager

Een handpop is een prettig en veelzijdig hulpmiddel, dat ook in de thuissituatie grote meerwaarde kan hebben. Ik hoor vaak van ouders terug dat hun rol als opvoeder door de pop een extra dimensie heeft gekregen; voor het kind heeft de pop een andere ‘status’ dan de ouder. In de ouder-kind-relatie spelen vaak onbewuste processen mee die het kind oppikt en waar het op reageert. In de relatie tussen het kind en de pop spelen deze processen niet. De pop wordt als ‘blanco’ ervaren, als gelijke en onvoorwaardelijk vriendje. Door het kind gesprekken te laten voeren via de pop krijg je informatie van het kind die het je nog niet had verteld en daarmee meer zicht op wat het kind bezighoudt; door de aanwezigheid van de pop kunnen kinderen ineens situaties aangaan die ze voorheen uit de weg gingen of veel weerstand opriepen. Bijvoorbeeld:

  • Jouw kind vindt het moeilijk om contact met anderen te leggen.
  • Jouw kind heeft moeite met zelfstandigheid.
  • Jouw kind reageert angstig als het bijvoorbeeld naar de dokter moet.
  • Jouw kind slaapt moeilijk in of door.
  • Jouw kind heeft veel bevestiging nodig.
  • Jouw kind uit zich moeilijk.
  • Jouw kind is vaak bij conflicten betrokken.
  • Jouw kind heeft moeite met veranderingen/nieuwe situaties.
  • Jouw kind wordt gepest en trekt zich in zichzelf terug.
  • Jouw kind heeft behoefte aan een ‘maatje’.
  • Jouw kind komt niet echt tot spelen.
  • Etc.
Alleen een vriendje van jouw kind? Echt niet!

In de praktijk blijkt vaak dat een pop, die aanvankelijk voor een kind is aangeschaft, al snel een onderdeel van het hele gezin (en soms zelfs de hele familie) wordt. En dat het ook niet alleen het kind is dat met de pop speelt! Een handpop in de thuissituatie kan een prima hulpmiddel zijn om duidelijk te krijgen waarom een kind doet wat het doet en wat het nodig heeft om ander gedrag te gaan vertonen. Naast dat biedt de pop ook jou, als opvoeder, handvatten en ingangen die je eerder niet had waardoor je ook zelf kunt ‘spelen’ met onderwerpen en je eigen gedragingen.De handpop als pedagogisch hulpmiddel is echt niet alleen voor professionals weggelegd, maar ook voor jou als ouder.

Blogs

  • Wat ik zou willen weten
    Iedereen slaapt, slapen doe je zelfs elke dag en is dus een terugkerend gegeven. Een terugkerend gegeven lijkt niet zo interessant om vragen over te stellen […]
  • Eenvoudige maar bruikbare vragen.
    De handpop is bij uitstek geschikt om kinderen uit te dagen tot taal en interactie en brengt niet zelden gesprekken op gang waar je heel blij […]
  • Hoe pak je het aan?
    In het vorige blog ging het over redenen waarom je jouw pop wilt gebruiken bij de activiteiten die je gaat doen. “Hoe concreter, hoe beter” gaf […]
  • Wat we van Walt Disney kunnen leren
    Afgelopen weekend zat ik in de bioscoop om de film Aladdin te bekijken. Misschien heb je hem inmiddels ook gezien en zo niet; ik vind het […]
Lees meer
X