De handpop in de thuissituatie: een veilig vriendje voor jouw kind

De handpop als pedagogisch hulpmiddel doet ook in de thuissituatie steeds meer zijn intrede. Enerzijds omdat kinderen (ook oudere kinderen) het fijn vinden om een pop te hebben die ze kunnen laten doen wat zij willen, daar alles tegen kunnen vertellen en de pop kunnen gebruiken om grenzen te verleggen en nieuwe vaardigheden op te doen. En anderzijds omdat ouders een pop willen gebruiken in de communicatie met hun kind en merken dat het kind anders reageert op de vragen die de pop stelt, kinderen vertellen vaak méér aan de pop dan dat ze aan jou zullen vertellen.

De pop maakt de drempel tot vertellen en grenzen verleggen lager

Een handpop is een prettig en veelzijdig hulpmiddel, dat ook in de thuissituatie grote meerwaarde kan hebben. Ik hoor vaak van ouders terug dat hun rol als opvoeder door de pop een extra dimensie heeft gekregen; voor het kind heeft de pop een andere ‘status’ dan de ouder. In de ouder-kind-relatie spelen vaak onbewuste processen mee die het kind oppikt en waar het op reageert. In de relatie tussen het kind en de pop spelen deze processen niet. De pop wordt als ‘blanco’ ervaren, als gelijke en onvoorwaardelijk vriendje. Door het kind gesprekken te laten voeren via de pop krijg je informatie van het kind die het je nog niet had verteld en daarmee meer zicht op wat het kind bezighoudt; door de aanwezigheid van de pop kunnen kinderen ineens situaties aangaan die ze voorheen uit de weg gingen of veel weerstand opriepen. Bijvoorbeeld:

  • Jouw kind vindt het moeilijk om contact met anderen te leggen.
  • Jouw kind heeft moeite met zelfstandigheid.
  • Jouw kind reageert angstig als het bijvoorbeeld naar de dokter moet.
  • Jouw kind slaapt moeilijk in of door.
  • Jouw kind heeft veel bevestiging nodig.
  • Jouw kind uit zich moeilijk.
  • Jouw kind is vaak bij conflicten betrokken.
  • Jouw kind heeft moeite met veranderingen/nieuwe situaties.
  • Jouw kind wordt gepest en trekt zich in zichzelf terug.
  • Jouw kind heeft behoefte aan een ‘maatje’.
  • Jouw kind komt niet echt tot spelen.
  • Etc.

Alleen een vriendje van jouw kind? Echt niet!

In de praktijk blijkt vaak dat een pop, die aanvankelijk voor een kind is aangeschaft, al snel een onderdeel van het hele gezin (en soms zelfs de hele familie) wordt. En dat het ook niet alleen het kind is dat met de pop speelt! Een handpop in de thuissituatie kan een prima hulpmiddel zijn om duidelijk te krijgen waarom een kind doet wat het doet en wat het nodig heeft om ander gedrag te gaan vertonen. Naast dat biedt de pop ook jou, als opvoeder, handvatten en ingangen die je eerder niet had waardoor je ook zelf kunt ‘spelen’ met onderwerpen en je eigen gedragingen.De handpop als pedagogisch hulpmiddel is echt niet alleen voor professionals weggelegd, maar ook voor jou als ouder.

Wat ik je kan aanbieden:

Wil je op de hoogte gehouden worden?

Wil je me eerst even volgen, meer lezen over het werken met de pop en/of een poosje tips en ideetjes ontvangen? Zet jezelf dan op mijn mailinglijst. Je ontvangt 1 tot 2 keer per week een bericht van me en kunt je daarvoor afmelden wanneer je maar wilt.

N.B. Ik wil graag eerlijk tegen je zijn: hiermee plaats je jezelf op een mailinglijst. Net als andere bedrijven en aanbieders heb ik een mailinglijst nodig om te kunnen groeien en mooie activiteiten aan te kunnen blijven bieden.

Ik heb geen groots budget om te adverteren maar heb wel een goed verhaal, goede ideeën, veel ervaring en een berg aan inspiratie te bieden. Geen groots budget maar wel een groots aanbod en veel leuke mailtjes waar ik je graag kennis mee wil laten maken.  Ik beloof je dat ik je niet ga spammen, ik heb er geen belang bij om je op mijn mailinglijst te houden als je daar niet wilt zijn.  Laten we dus afspreken dat, als mijn mailings je niet blij maken of niet passen bij wat jij wilt doen met jouw (of een) pop, dat je je uitschrijft. Ik begrijp dan echt dat ik niet degene ben, waar jij iets mee wilt en voel me daar niet persoonlijk door aangevallen.

Helen