De handpop als intermediair binnen de hulpverlening

Uitdagen tot interactie

De handpop wordt in de hulpverlening ingezet om kinderen uit te dagen tot communicatie, deelname en interactie, het spelenderwijze stimuleren van de ontwikkeling of om kinderen op een voor hen veilige manier laten oefenen met nieuwe vaardigheden. Kinderen laten veel meer van zichzelf zien in de aanwezigheid van de pop, laten zich makkelijker door de pop uitdagen dingen te doen die ze eigenlijk best eng vinden en praten makkelijker met en via een pop.  De handpop moet daarbij gezien worden als een onderdeel van de sessie of het behandelprogramma. De pop neemt een aantal inhouden voor zijn rekening die op het programma staan en springt in op situaties die zich voordoen.

Daarbij kun je o.a. denken aan:

  • het duidelijk krijgen wat er in het kind leeft;
  • het duidelijk krijgen hoe het kind een bepaalde situatie ervaart;
  • het duidelijk krijgen waar het kind moeite mee heeft;
  • het duidelijk krijgen hoe het kind denkt;
  • het duidelijk krijgen wat het kind (niet) nodig heeft;
  • het kind uitdagen zich te uiten;
  • het kind uitdagen grenzen te verleggen;
  • het kind laten oefenen met nieuwe vaardigheden;
  • het kind een spiegel voorhouden;
  • het kind alternatieven geven voor bestaand gedrag;
  • het kind ondersteunen in de taalontwikkeling.

De uitwerking die de pop op een kind kan hebben kan heel groot zijn. Kinderen die nauwelijks iets durfden te zeggen, laten zich door de pop bevragen; kinderen die weinig emotie en betrokkenheid toonden, laten via de pop zien wat er in hen leeft; kinderen die geen initiatieven durfden te nemen gaan samen met de pop op verkenning uit. Dat een kind zich makkelijker door een pop laat uitdagen heeft alles te maken met het gegeven dat er van de pop geen enkele dreiging uitgaat en kinderen zich naar de pop toe niet hoeven te bewijzen of iets moeten presteren. Het wegvallen van de dreiging of verwachting maakt dat er een spontane communicatie op gang kan komen. Het kind ervaart de pop als een onvoorwaardelijk vriendje, een gelijke en niet als hulpverlener.

Laat de pop een vriendje zijn die jouw rol niet overneemt

Om de handpop binnen de hulpverlening effectief in te kunnen zetten is het nodig dat het kind de pop als veilig en vertrouwd blijft ervaren. Zodra de pop jouw rol gaat overnemen verliest hij zijn kracht en zal het kind hem links laten liggen. Dit wil niet zeggen dat de pop nooit kan doorvragen of het kind nooit met iets kan confronteren. Dat kan zeker, alleen vanuit een andere rol en misschien wel met andere vragen dan die je zelf stelt.

Wil je er meer over weten en/of zelf met een pop aan de slag? Je bent prima op je plek binnen een masterclass. Deze is gericht op het neerzetten van een geloofwaardige en veelzijdige handpop die in veel verschillende situaties in te zetten zal zijn. Het is ook mogelijk om met een team of een intervisiegroep een workshop op maat te boeken waarbij je kunt kiezen voor een specifiekere toepassing. Wil je niet wachten op een masterclass en direct beginnen met een handpop? Dan is een online cursus of de onlive cursus starten met de pop ook een goede optie.

Wat ik je kan aanbieden:

Agenda

Wil je op de hoogte gehouden worden?

Wil je me eerst even volgen, meer lezen over het werken met de pop en/of een poosje tips en ideetjes ontvangen? Zet jezelf dan op mijn mailinglijst. Je ontvangt 3 keer per week een bericht van me en kunt je daarvoor afmelden wanneer je maar wilt.