(Kinder)opvang • Wonderbaarlijke Spiegels

(Kinder)opvang

Een laagdrempelig vriendje om kinderen uit te dagen tot deelname

Ook binnen de (kinder)opvang heeft de handpop grote meerwaarde en kan hij een belangrijke onderdeel worden van het pedagogische klimaat. De pop is daarbij geen ding maar een individuutje van waar uit je gesprekken en activiteiten kunt initiëren. De pop wordt pas een pedagogisch hulpmiddel door hem gericht en doordacht tot leven te roepen en hem iets te laten DOEN, het is belangrijk dat kinderen hem als gezellig, leuk en laagdrempelig ervaren maar ‘leuk’ is geen doel op zich.

Het doel van de aanwezigheid van de handpop heeft altijd te maken met het uitdagen tot deelname en interactie, het spelenderwijze stimuleren van de ontwikkeling, kinderen op een voor hen veilige manier laten oefenen met nieuwe vaardigheden. Kinderen laten veel meer van zichzelf zien in de aanwezigheid van de pop, laten zich makkelijker door de pop uitdagen dingen te doen die ze eigenlijk best eng vinden. Wanneer je je daarvan bewust blijft en het lukt om de pop als een ‘kind onder de kinderen’ te laten zijn, dan is er heel veel met de pop te bereiken. De handpop moet daarbij niet gezien worden als een ‘extra’ activiteit maar als onderdeel van het dag- of weekprogramma. De pop neemt een aantal inhouden voor zijn rekening die op het programma staan en springt in op situaties die zich voordoen. Daarbij kun je denken aan:

  • de kring (gesprekjes of activiteiten)
  • individuele gesprekjes (of activiteiten)
  • het zelfstandig en vrij werken
  • een inleiding op een onderwerp
  • de verdieping van een onderwerp
  • conflicten die zich voordoen
  • het oefenen met nieuwe vaardigheden (op welk gebied dan ook)
  • het oefenen met nieuwe situaties
  • het leren samenspelen en samenwerken
  • dag/week openingen/sluitingen
  • etc.

Steeds meer kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en BSO’s kiezen voor handpoppen op de groep. De pop kan hierbij een structurele plek krijgen en de hele dag door een rol spelen, maar ook alleen tevoorschijn komen tijdens kringsituaties, het eten, het voorlezen van een verhaal, etc. Hoe je hem wilt gebruiken en op welke momenten is helemaal aan jou.

Door middel van een handpop kunnen kinderen op een veilige, laagdrempelige manier:

  • leren om zelf en met anderen te spelen;
  • leren uiting te geven aan emoties;
  • leren hoe ze met anderen kunnen communiceren op verbaal en non-verbaal niveau;
  • ervaren hoe het is om ander gedrag te vertonen;
  • ervaren hoe het is om grenzen te verleggen en nieuwe uitdagingen aan te gaan;
  • hun wereld relativeren door even in de huid van een ander te kruipen;
  • oefenen met leerstof;
  • oefenen met taal;
  • oefenen met moeilijke opdrachten;
  • oefenen met sociale situaties en conflicten;
  • oefenen met assertiviteit;
  • spelenderwijze de wereld verkennen;
  • nieuwe woorden leren;
  • etc.

Extra kanttekeningen voor de kinderopvang

In de kinderopvang wordt er gewerkt met kinderen vanaf 0 jaar en voor de groep 0 tot 3 jarigen kan het werken met een menspop wel maar moet dit wel met zorg gebeuren om te voorkomen dat de hele jonge kinderen angst ontwikkelen voor de handpop. Voor deze leeftijd kan het veiligere zijn om te kiezen voor een ander type pop, bijvoorbeeld een dierpop (een vriendelijk ogende met een hoge aaibaarheidsfactor), een sokpop, een handschoenpop of een poppenkastpop. Daarmee maak je de weg vrij om op termijn met een menspop te gaan werken.

Bij de groep 0 tot 2 jarigen spelen ook de taalvaardigheden een grote rol, er is wel interactie maar een heel gesprek zal toch wat lastiger zijn dus bij deze groep is het belangrijk dat de pop óf zelf vooral aan het praten (en de interactie zoekt in knikken, lichaamstaal of korte zinnen) is óf inspeelt op de zintuiglijke waarneming door kinderen te laten voelen, luisteren en kijken. Daarbij kan het gebruik van attributen en materialen heel goed werken.

Blogs

  • Hoe pak je het aan?
    In het vorige blog ging het over redenen waarom je jouw pop wilt gebruiken bij de activiteiten die je gaat doen. “Hoe concreter, hoe beter” gaf […]
  • Wat gaat jouw pop doen?
    Wat was je eerste idee toen je jouw (of een) handpop zag? Dacht je aan het enthousiasme waarmee hij ontvangen zou worden? Of aan de gesprekken […]
  • Wij leren Papiamentu
    Zoals je misschien wel weet waren wij, JaNee en ik,  vorig jaar op Bonaire en hebben we daar verschillende klassen bezocht. We waren hartstikke nieuwsgierig of […]
  • Boeien, uitdagen & verder groeien
    Op 16 maart a.s. geef ik, op een super locatie in Sevenum Limburg, een dagvullende masterclass. In deze masterclass ga ik met mijn deelnemers op avontuur […]
  • Wat doe ik met mijn handpop binnen het winterthema?
    Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik ben niet echt een fan van het winterseizoen; ik heb een hekel aan kou, aan gladheid […]
  • Bijzondere ontmoetingen (1)
    Vorige maand was ik op Bonaire. Dat was niet mijn eerste bezoek aan deze, misschien wel de meest zonnige, bijzondere gemeente van Nederland en waarschijnlijk ook […]
  • Werken met foto’s in combinatie met de pop
    Gisteren schreef JaNee dit blog over haar ontmoeting met American Football tijdens haar wereldreis. Vandaag wil ik je de foto laten zien waar dit avontuur mee begon […]
Lees meer
X