(Kinder)opvang • Wonderbaarlijke Spiegels

(Kinder)opvang

Een laagdrempelig vriendje om kinderen uit te dagen tot deelname

Ook binnen de (kinder)opvang heeft de handpop grote meerwaarde en kan hij een belangrijke onderdeel worden van het pedagogische klimaat. De pop is daarbij geen ding maar een individuutje van waar uit je gesprekken en activiteiten kunt initiëren. De pop wordt pas een pedagogisch hulpmiddel door hem gericht en doordacht tot leven te roepen en hem iets te laten DOEN, het is belangrijk dat kinderen hem als gezellig, leuk en laagdrempelig ervaren maar ‘leuk’ is geen doel op zich.

Het doel van de aanwezigheid van de handpop heeft altijd te maken met het uitdagen tot deelname en interactie, het spelenderwijze stimuleren van de ontwikkeling, kinderen op een voor hen veilige manier laten oefenen met nieuwe vaardigheden. Kinderen laten veel meer van zichzelf zien in de aanwezigheid van de pop, laten zich makkelijker door de pop uitdagen dingen te doen die ze eigenlijk best eng vinden. Wanneer je je daarvan bewust blijft en het lukt om de pop als een ‘kind onder de kinderen’ te laten zijn, dan is er heel veel met de pop te bereiken. De handpop moet daarbij niet gezien worden als een ‘extra’ activiteit maar als onderdeel van het dag- of weekprogramma. De pop neemt een aantal inhouden voor zijn rekening die op het programma staan en springt in op situaties die zich voordoen. Daarbij kun je denken aan:

  • de kring (gesprekjes of activiteiten)
  • individuele gesprekjes (of activiteiten)
  • het zelfstandig en vrij werken
  • een inleiding op een onderwerp
  • de verdieping van een onderwerp
  • conflicten die zich voordoen
  • het oefenen met nieuwe vaardigheden (op welk gebied dan ook)
  • het oefenen met nieuwe situaties
  • het leren samenspelen en samenwerken
  • dag/week openingen/sluitingen
  • etc.

Steeds meer kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en BSO’s kiezen voor handpoppen op de groep. De pop kan hierbij een structurele plek krijgen en de hele dag door een rol spelen, maar ook alleen tevoorschijn komen tijdens kringsituaties, het eten, het voorlezen van een verhaal, etc. Hoe je hem wilt gebruiken en op welke momenten is helemaal aan jou.

Door middel van een handpop kunnen kinderen op een veilige, laagdrempelige manier:

  • leren om zelf en met anderen te spelen;
  • leren uiting te geven aan emoties;
  • leren hoe ze met anderen kunnen communiceren op verbaal en non-verbaal niveau;
  • ervaren hoe het is om ander gedrag te vertonen;
  • ervaren hoe het is om grenzen te verleggen en nieuwe uitdagingen aan te gaan;
  • hun wereld relativeren door even in de huid van een ander te kruipen;
  • oefenen met leerstof;
  • oefenen met taal;
  • oefenen met moeilijke opdrachten;
  • oefenen met sociale situaties en conflicten;
  • oefenen met assertiviteit;
  • spelenderwijze de wereld verkennen;
  • nieuwe woorden leren;
  • etc.

Extra kanttekeningen voor de kinderopvang

In de kinderopvang wordt er gewerkt met kinderen vanaf 0 jaar en voor de groep 0 tot 3 jarigen kan het werken met een menspop wel maar moet dit wel met zorg gebeuren om te voorkomen dat de hele jonge kinderen angst ontwikkelen voor de handpop. Voor deze leeftijd kan het veiligere zijn om te kiezen voor een ander type pop, bijvoorbeeld een dierpop (een vriendelijk ogende met een hoge aaibaarheidsfactor), een sokpop, een handschoenpop of een poppenkastpop. Daarmee maak je de weg vrij om op termijn met een menspop te gaan werken.

Bij de groep 0 tot 2 jarigen spelen ook de taalvaardigheden een grote rol, er is wel interactie maar een heel gesprek zal toch wat lastiger zijn dus bij deze groep is het belangrijk dat de pop óf zelf vooral aan het praten (en de interactie zoekt in knikken, lichaamstaal of korte zinnen) is óf inspeelt op de zintuiglijke waarneming door kinderen te laten voelen, luisteren en kijken. Daarbij kan het gebruik van attributen en materialen heel goed werken.

Blogs

  • Wat ik zou willen weten
    Iedereen slaapt, slapen doe je zelfs elke dag en is dus een terugkerend gegeven. Een terugkerend gegeven lijkt niet zo interessant om vragen over te stellen omdat het zo’n open deur is maar juist die open deuren zijn heel fijn om te gebruiken omdat iedereen er iets over kan vertellen en iedereen dus mee kan […]
  • Eenvoudige maar bruikbare vragen.
    De handpop is bij uitstek geschikt om kinderen uit te dagen tot taal en interactie en brengt niet zelden gesprekken op gang waar je heel blij van wordt. Omdat ze spontaan zijn én je informatie verstrekken over de belevingswereld, manier van denken en het niveau van het kind. Eigenlijk zou een handpop in de ‘gereedschapskist’ […]
  • Aannames
    Volgens mij stond het gepland op een donderdagochtend. Ik had me goed voorbereid maar was toch behoorlijk zenuwachtig. Voelde me helemaal niet meer comfortabel bij deze activiteit en begon inmiddels ook een beetje te twijfelen aan mijn eigen idee. Het had me goed idee geleken tot die ochtend. Mijn stage begeleidster had gevraagd wat ik […]
  • Hoe pak je het aan?
    In het vorige blog ging het over redenen waarom je jouw pop wilt gebruiken bij de activiteiten die je gaat doen. “Hoe concreter, hoe beter” gaf ik toen als tip want het blijkt een stuk makkelijker te zijn om een pop in te zetten wanneer je weet waar je naar toe wilt en wat de […]
  • Waar zet jij jouw pop bij in?
    Wat was je eerste idee toen je jouw (of een) handpop zag? Dacht je aan het enthousiasme waarmee hij ontvangen zou worden? Of aan de gesprekken die hij uit zou gaan lokken? De doelen waar je hem voor in kunt zetten, de gebieden waar je hem bij zou kunnen gebruiken of de onderwerpen die hij […]
  • Wij leren Papiamentu
    Zoals je misschien wel weet waren wij, JaNee en ik,  vorig jaar op Bonaire en hebben we daar verschillende klassen bezocht. We waren hartstikke nieuwsgierig of het ons zou lukken om in gesprek te raken met de kinderen. Vanaf de basisschool krijgen kinderen les in het Nederlands en daar lukte een gesprek zeker maar we […]
  • Boeien, uitdagen & verder groeien
    Op 16 maart a.s. geef ik, op een super locatie in Sevenum Limburg, een dagvullende masterclass. In deze masterclass ga ik met mijn deelnemers op avontuur in de Wonderbaarlijke Wereld van de handpop. De handpop als hulpmiddel welteverstaan want dat is en blijft toch wel de toepassing van de handpop die me het meest boeit […]
Lees meer