fbpx

Boeien, uitdagen & verder groeien

Oefenen met cijfers
23 februari 2019
De boot met beestjes
22 maart 2019

Op 16 maart a.s. geef ik, op een super locatie in Sevenum Limburg, een dagvullende masterclass. In deze masterclass ga ik met mijn deelnemers op avontuur in de Wonderbaarlijke Wereld van de handpop. De handpop als hulpmiddel welteverstaan want dat is en blijft toch wel de toepassing van de handpop die me het meest boeit en waar ik de meeste mogelijkheden in zie m.b.t. problematieken waar groepsleiders, leerkrachten en hulpverleners dagelijks mee te maken hebben. De handpop die aan kan sluiten bij de belevingswereld van het kind, die in vertrouwen genomen wordt, die uit kan dagen een volgende stap te nemen, die inhouden aan kan bieden alsof het spelletjes of interessante onderzoekjes zijn, die mee denkt, mee voelt, mee leeft en mee leert en een heel laagdrempelig vriendje wordt. Over die pop heb ik het en aan die pop gaan we tijdens de masterclass werken.

De masterclass bestaat uit 3 onderdelen: boeien, uitdagen en verder groeien. Boeien gaat over de pop zelf; hoe breng je die tot leven op een manier waarop je de aandacht van het kind (de kinderen) krijgt? Naast de bewegingen en de basisvaardigheden m.b.t. spel, draait het in dit onderdeel ook om de vraag wie is jouw pop? Wie is het wezentje dat je in handen hebt en hoe kun je het karakter invullen om tot een hulpmiddel te komen waarmee je kinderen kunt gaan uitdagen?

Over uitdagen gaat het tweede onderdeel. Uitdagen gaat over de praktijk, over het werken met de pop op een manier die zorgt dat je de interactie met kinderen kunt gaan vergroten en dus meer van ze kunt gaan zien. Vaak is dit ook de reden waarom je met een pop wilt gaan werken. In de praktijk blijkt dat het niet voldoende is om een pop alleen tot leven te roepen en te weten wie hij of zij is, het geheim van een goed bruikbare pop zit vooral in het ‘hoe’. Wat moet de pop wel of niet doen om te bereiken wat je wilt, wat vraagt dit van je en wat moet je, naast de basisvaardigheden, verder nog oefenen?

Het derde onderdeel van de dag is verder groeien, dit onderdeel gaat over jou en jouw dagelijkse praktijk. Want nadat de pop tot leven gekomen is en je duidelijk hebt op welke manier je zijn/haar inbreng in kunt zetten, kun je richting gaan geven aan de inhoud die je jouw pop geeft. Het is mogelijk om heel gericht met een pop aan de slag te gaan en te werken aan doelen die je wilt bereiken met een kind (de kinderen). Maar ook daar moet je over na denken; wat is je doel en hoe ga je dit via jouw pop bereiken? In mijn visie en mijn manier van werken met een pop is het mooi meegenomen wanneer kinderen de pop leuk vinden en genieten van de activiteiten die de pop aanbrengt maar is de pop er nooit ‘voor de leuk’. Alles wat ik met een pop doe heeft een doel, over alles is nagedacht en bij vrijwel elke activiteit volg ik een stappenplan wat, door oefening, een tweede natuur is geworden. In dit onderdeel ga ik dat met je delen.

Samenvattend ziet de masterclass er dus zo uit:

Het is een breed en intensief programma waarbij deelnemers niet alleen worden ondergedompeld in de wereld van de handpop en alle mogelijkheden die dit prachtige medium heeft. Ook gaan we direct aan de slag om met vraagstukken en doelen, met het omzetten van deze doelen naar concrete inhoud via de handvatten en hulpmiddelen die ik tijdens de masterclass ga aanreiken. De masterclass is voor professionals in de kinderopvang, het onderwijs en de hulpverlening en richt zich vooral op het werken met kinderen.

De masterclass kost €145,- p.p. (incl. btw), het programma start om 9.30 en eindigt om 16.30 uur, de lunch is in de prijs inbegrepen, net als de materialen, de handleiding en een jaar lang toegang tot de online academy na afloop. Wil je méér informatie of mee doen? Dat kan, op mijn website kun je meer informatie vinden en hier kun je direct boeken.

Helen

 

Helen Meurs
Helen Meurs
Ik werk ruim 25 jaar met handpoppen als hulpmiddel en zie nog steeds nieuwe mogelijkheden en invalshoeken ontstaan. Voor mij is het vooral logisch om een handpop te betrekken in mijn pedagogisch denken en handelen omdat ik via de handpop zo makkelijk de aandacht van kinderen krijg en vast kan houden. Ik werk het liefst met JaNee, zij en ik zijn in de loop van de jaren een (h)echt team geworden waarmee ik al mijn ideëen rondom het werken met de pop letterlijk handen en voeten kan geven en kan demonstreren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

X